popup close
's Werelds eerste structureel bio-based auto
Category
Prototype
Cluster(s)
Transport & Automotive
Energy & Sustainability
High Tech Systems & Materials
Team info

TU/ecomotive -

Werktuigbouwkunde Bachelor
LinkedIn
Nederlandse

Quinten Oostvogel

Automotive Bachelor

Loes van den Beuken

Mechanical Engineering Bachelor

Simon van Vliet

Automotive Bachelor

Job van der Velde

Mechanical Engineering Bachelor
Website
tuecomotive.nl
Share

's Werelds eerste structureel bio-based auto

The challenge

De nieuwe generatie auto’s wordt steeds efficiënter en zuiniger. Autofabrikanten proberen auto's een steeds kleiner aandeel te geven in de uitstoot van CO2 in de atmosfeer. Dit is uiteraard een goede ontwikkeling binnen de automotive industrie; de toekomst zal geen ruimte meer bieden voor vervuilende voertuigen.

Één ding wordt echter vaak over het hoofd gezien: De vervuiling in de fase vóór de auto voor je deur staat. Vandaag de dag worden materialen als carbon en aluminium steeds meer gebruikt om auto’s lichter en daarmee zuiniger te maken. Dit is een stap in de goede richting, maar er is meer nodig. Om carbon te vervaardigen is veel energie nodig en recycling is bijna onmogelijk. Voor productie van aluminium moeten hoogovens tot extreem hoge temperaturen verhit worden. De energiebesparing die er tijdens het rijden is, wordt dus grotendeels teniet gedaan door de extra energie die het productieproces kost.

The solution

Dit jaar zet TU/ecomotive met haar stadsauto Lina de volgende stap om mobiliteit nóg duurzamer te maken. Wij laten zien dat niet alleen het rijden efficiënter en duurzamer kan, maar dat ook het productieproces flink opgeschoond kan worden. Daarom zijn wij de eerste die structurele onderdelen in de auto van schone en duurzame materialen maken. Dit doet het team met behulp van een materiaal dat als vervanger gaat dienen voor staal, aluminium en carbon. Het vervangende materiaal hiervoor is een plantje: vlas. Dat klinkt misschien raar, maar deze plant heeft extreem sterke vezels. Door deze vezels over elkaar te leggen in een plaat te drukken ontstaat er een sterk en licht materiaal. Erg vergelijkbaar met de structuur van koolstofvezel maar dan voor zeker 90% biologisch, én is het recyclebaar. Hierdoor is Lina duurzaam van productie tot sloop.

Video's
No videos yet!
Votes
Willemijn Vulperhorst Mar 24th 2017 11:07
Casper Poot Mar 24th 2017 09:47
Manon Janssen Mar 23rd 2017 11:39
Inge Peters Mar 23rd 2017 11:37
Maike welten Mar 23rd 2017 11:37
Comments (5)

Johannes van Melle


24 maart 2017 at 10:34

Een productieproces kan octrooieerbaar zijn. De innovatie zit hier in het materiaal o. b. v. Vlasvezel. Het plantje is niet octrooieerbaar, maar mogelijk wel het materiaal (vezelstructuur, hulpstoffen, het geheel). Hou dit nog even geheim.

Frank Steeghs


23 maart 2017 at 07:50

Het stuk over duurzaamheid sta ik helemaal achter. Echter let de automotive industrie heel erg op de kosten. Mijn advies: Richt je op een of een paar onderdelen waarbij jullie een interessante business case kunnen presenteren.

Phil Willems


22 maart 2017 at 17:29

Nieuwe materialen moet zich altijd eerst heel goed bewijzen. Positieve testrapporten helpen. Is er al proefmateriaal van vlas om te kunnen zien, voelen, bewerken, etc.? Soort productieinstallaties? Stork kan hierin meedenken.

Erwin de Jong


15 maart 2017 at 19:58

Heel mooi concept! Kijkend naar de sterkte van de vezels ga ik mee in het concept. Zijn er naast de kracht requirements ook eisen aan durability, temperatuurvariaties, schokbestendigheid? Ofwel waar kan je wel 1: 1 vervangen en waar zijn de beperkingen?

Alex Jonkers


11 maart 2017 at 20:08

Als dit gaat werken kan het een hit zijn. Alleen hoeveel hectare vlas heb je nodig om de autoindustrie te kunnen beleveren?