Kijkcijfer-checker
Het begon allemaal met de loting voor het EK 2016, hier bleek namelijk veel meer wiskunde achter te zitten dan je zou denken. Deze combinatie van voetbal en wiskunde bleek een schot in de roos, want wiskunde is op verschillende manieren heel belangrijk voor het voetbal. Ten eerste is er een realistische kansbepaling gemaakt. Daarnaast is er een begin gemaakt aan het ontwikkelen van een kijkcijfer-checker, in eerste instantie ontwikkeld voor het EK voetbal. Dit kan uiteindelijk zeer interessant zijn met betrekking tot reclame van bedrijven tijdens een voetbalwedstrijd.
Natuurlijk kan alles nog veel preciezer en uitgebreider. Vanwege de gelimiteerde tijd zijn het een soort beginmodellen geworden. Met name bij de kijkcijfer-checker is er nog veel ruimte voor verbetering met betrekking tot het aantal factoren dat invloed heeft op het aantal kijkcijfers. Daarnaast kan het uitgesmeerd worden over de gehele sportwereld, aangezien de meeste sporten met soortgelijke schema’s werken.
Door het model goed uit te breiden en te verbeteren kan er met deze 2 modellen de markt op worden gegaan. Het kansbepaling model kan in verband worden gebracht met een bedrijf als Toto, zodat het dient 1. kan dienen als concurrentie model, 2. het Toto kan helpen met het verbeteren van hun eigen bepalingen. Daarnaast kan er met het andere model naar verschillende grote bedrijven gaan die geïnteresseerd zijn in reclame maken tijdens grote sport evenementen.
Jan-Theordoor Wiltschek
13 maart 2017 at 17:44
Ik denk inderdaad breed toepasbaar voor producenten, mediabedrijven, sportbonden en -clubs maar ook leveranciers van content